Zöldséges merci
A veteránná érő széria - a W123
Lehetséges, hogy egy olyan autó, amely Magyarországon tegnap még a
zöldséges piacok szereplője volt, ma már a veterános világ érdeklődését
is felkelti? Igen. Igaz, ez a típus ma még talán a legolcsóbb a
klasszikus autók piacán. De ez az elkövetkezendő években változni fog:
ez a típus is "be fog érni" és méltán fog képviselni olyan értéket mint
ma az állólámpás sorozat darabjai. A nemzetközi kínálatban mindenféle
szélsőség megtalálható. Igazán jó 123-ast nagyon nehéz kifogni, mert a
gyűjtők már egy ideje vadásszák a szép darabokat. Egy exkluzív
alternatívát képviselnek a kupék, amelyek 1977-ben debütáltak és 85
mm-rel rövidebb a tengelytávuk. Ebben az évben Amerikában megjelentek a
dízelmotoros kupék is (300 CD). 1978-tól gyártották Brémában a
T-változatokat. A T betű a "Touristik und Transport" kifejezés
rövidítése. Ezzel jelölte (még ma is) a cég a kombikat. A 123-as
szériából összesen majdnem 2.7 millió példány gördült le a gyártósorról,
ebből 2.4 millió limuzin, mintegy 100 ezer kupé, és közel 200 ezer
kombi. A típus gyártása 1986. januárjában ért véget.
Egy kis segítség motorválasztásnál
Dízelek:
Sokaknak
a 123-as egyet jelent a dízel autóval. Érdemes tudni, hogy a 2 literes
dízel motorja (200 D) rendkívül gyenge, a mai forgalom dinamikáját nem
igen lehet vele tartani. A 220 D már erősebb, jobb választás, de elég
ritka típus. A hozzáértők szerint a sorozat legjobb dízel motorja a 240
D, amely már elegendő erőt és nyomatékot biztosít különös tartósság
mellett. A 300 D és 300 Turbodiesel hasonlóan tartósak, ha rendszeresen
karban vannak tartva. Csak akkor rövidül az élettartamuk ha egyenetlenül
járnak. A dízelmotorok folyamatos padlógázon hamar kilehelik a
lelküket - ezeknél a fordulatszám legfelső negyede csak előzésre
használható.
A tartósságot még nem rontó utazótempók:
200 D - 110km/h, 220 D - 115km/h,
240 D - 120km/h, 300 D - 130km/h,
300 Turbodiesel - 135 km/h
Benzinesek:
A
sort a hathengeres(még elviselhetően takarékos) M123 számú 250-es motor
nyitja, majd következik a 280-as (M110). Ez iszákosabb és nem sokkal
erősebb, mint a 250-es. A típus csúcsmotorja a 280-as K-jetronicos
változata, az ilyen autó hátán a 280 E felirat díszeleg és rendkívül
erős (185 LE). A szakemberek szerint a legjobb benzinmotor a 2,3l-es
négyhengeres, a 230 E. Erős, dinamikus, problémamentes, tartós és
keveset fogyaszt.
Önök is láthatják: érdemes adni egy jobb
példányért 1.5-2 millió forintnyi összeget, mert a 123-as egy nagyon
hálás kocsi. Egy százezret futott példány szinte biztos, hogy bír még
3-4-szer annyit hiba és nagygenerál nélkül. Mindenkinek ajánlani tudjuk a
típust, hiszen ez is egy vérbeli veterán Mercedes, ma még megfizethető
áron.