Veteránautók, Oldtimerek, Klasszikus Autók
Adás-Vétele, Beszerzése, Közvetítése

szépség - elegancia - stílus - érték = VETERÁNAUTÓ


Abarth

Alfa Romeo

Aston Martin

Audi

Austin Healy

BMW

Bond

Borgward

Bristol

Bugatti

Buick

Cadillac

Caterham

Chevrolet

Chrysler

Citroen

Dacia

Daewoo

Daihatsu

Daimler

Datsun

Delhaye

Detomaso

Dodge

Duesenberg

Ferrari

FIAT

Ford

Frazernash

GM

GMC

Hillman

Holden

Honda

Humber

Hummer

Hyundai

Infiniti

International Harvester

Isuzu

Jaguar

Jeep

Jensen

Kaiser

Kia

Lada

Lafayette

Lamboghini

Lancia

Land Rover

Lexus

Leyland

Lincoln

Lotus

MAN

Marcos

Marmon

Maserati

Maybach

Mazda

Mc Laren

Mercedes

MG

Mini

Mitsubishi

Morgan

Morris

Nissan

NSU

Oldsmobile

Opel

Peugeot

Plymouth

Pontiac

Porsche

Rambler

Renault

Riley

Rolls-Royce

Rover

Saab

Saleen

Saturn

Seat

Simca

Skoda

Studebaker

Stutz

Subaru

Tatra

Toyota

Trabant

Triumph

TVR

Vauxhall

Volkswagen

Volvo

Wartburg

Wolsley

Mercedes-Benz összkerékhajtás

W103 – G1






Amikor manapság úton-útfélen divatos SUV-ok, igazi és ,,utcai” terepjárók jönnek velünk szembe, amikor elámulunk a Dakar-féle csodabogarak felett, amikor bemutatókon megbámuljuk a veteránsorba került vagy éppen új katonai járműveket, netán kemény télidőben haladunk a biztonságosnak tűnő hóeke nyomában, nem is gondolunk arra, milyen régi technikai megoldás az ezekben a járművekben működő összkerékhajtás.

Az ötletet, miszerint rossz útviszonyok, nehéz domborzati körülmények között is meg kellene őrizni a Benz 1886-os autójával útjára indult mobilitást, először Paul Daimler, a cannstatti cégalapító Gottlieb Daimler fia már 1903-ban igyekezett megvalósítani. Ebben az időben ő volt a műszaki vezetője az osztrák leányvállalat, a Wiener Neustadt-i Österreichische Daimler-Motoren-Gesellschaft motorgyárnak. Ennél a cégnél a katonaság újabb igényeinek megfelelően a kocsik és ágyúk lóvontatásának kiváltására tervezett egy összkerékhajtású szállító járművet, amelyet 1905-ben le is gyártottak.

Újabb terepjárótípus az 1926-os fúzió után bukkan fel az akkor már Daimler-Benz AG termékei között. Ekkor indul egyrészt a minden Mercedesnél a mai napig használatos ,,W”-számozás (műszaki típusjelzés), másrészt a terepjárók esetében a ,,G” kereskedelmi jelölés, a német ,,Geländewagen” szó, azaz terepjárókocsi kezdőbetűje. 1926–28 között a W103-as G1-esből szolid darabszám, mindössze 7 készült, az is inkább katonai-kísérleti célra. Valójában a Birodalmi Közlekedési Minisztérium által kiírt ,,meghívásos tender” gyermeke volt, ugyanis a minisztérium a Daimler-Benz, a Horch és a Selvet cégeket kérte fel egy 3,5 tonna teherbírású, jó terepjáró képességű háromtengelyes járgány elkészítésére. (Nem nehéz elképzelni, hogy a háttérben a hadügyminisztérium ügyködött. A történethez hozzátartozik, hogy a pályázatot a közlekedési minisztérium különdíjával kitüntetett Horch 8-as nyerte, amiből azután a hadügy rögtön meg is rendelt 60 darabot.) Ma már a terepjáró fogalomhoz automatikusan hozzátartozik az összkerékhajtás, de abban az időben ilyen téren azért volt egy kis huncutság: a háromtengelyes jármű két hátsó tengelyén a négy, ikerabroncsos kerékagy volt hajtott, az első tengely csak kormányzott. Igazából a G1-ben dohogó háromliteres, 50 lóerős benzinmotornak nem is nagyon hiányzott még egy hajtani való tengely. Az ötfokozatú váltóval a 3,2 tonnás autó max. 60 km/h-ra volt képes. A tervezők nem tudtak elszakadni a masszív teherautós építési elvektől, ennek megfelelően merev tengelyek kapcsolódtak laprugókkal az U-profilból készült létraalvázhoz, a hajtott tengelyeken és közöttük egy-egy diffivel. A konstrukció jó volt, a kocsi kemény terepen bizonyította kiváló trakciós (a vonóerő átvitele a talajra) képességeit. Nem csoda, hogy ez a tervezési elv megmaradt egyes későbbi G-típusoknál is, maga a G1-projekt egészében jó gyakorlati tapasztalatokat jelentett a későbbi fejlesztésekhez.


Forrás: http://www.retromobil.hu/print.php?id=80






E-mail küldés
Név:
Telefonszám:
E-mail cím:

Üzenet:

 
 
Webdesign

Mercedes-Benz összkerékhajtás